Gaming roept nogal eens negatieve associaties op. Denk bijvoorbeeld aan het verslavende effect dat ertoe kan leiden dat gamers veel zitten, amper bewegen en soms geen daglicht zien. Erg ongezond natuurlijk. De strijd aangaan met de game industrie is een optie. Maar wat ons betreft is het veel interessanter om van de game wereld te leren. Want wat maakt nu dat miljoenen mensen zo gek zijn op gamen?

Volgens Robin Kleefstra (game ontwikkelaar in het onderwijs) vinden we het antwoord in de 7 manieren waarop games ons brein belonen. Robin wees ons ook op de TED Talk van Tom Chatfield. Beide heren wisten ons te inspireren om de 7 slimme gaming principes toe te passen op ons breedtesport evenement, dat altijd buiten en bij daglicht plaatsvindt: de Adventure Run™. We leggen uit hoe. Maar niet voordat we de 7 gaming principes met je gedeeld hebben.

7 manieren waarop games ons brein belonen:

  1. Het inzichtelijk maken van de vooruitgang in ervaring. In bijna elke game wordt getoond wat de vooruitgang is van de speler, bijvoorbeeld door middel van een score of een “functie”-titel.
  2. Het stellen van doelen op lange én korte termijn. Het blijkt dat het doen van veel kleine taken gemakkelijker is dan het doen van één hele grote taak.
  3. Beloon gedane moeite.
  4. Zonder feedback kan een speler niet leren. Vertel de speler wat hij of zij beter kan doen of wijs hem de weg. Zo blijft het spel leuk en raakt de speler niet gefrustreerd.
  5. De onverwachte beloning. Onverwacht ergens een bonuspunt scoren, motiveert ons meer dan de dingen waar we zeker van zijn.
  6. Het voorspellen van momenten van opperste betrokkenheid. Zo kan worden bepaald wanneer de beste tijd is om een nieuwe taak uit te delen.
  7. Andere mensen! We raken gestimuleerd van andere mensen. Samen ontwikkelen we, komen we verder.

Adventure Run™: het basisconcept en de wijze waarop de 7 gaming principes daarin verwerkt zijn

De Adventure Run™ is een 7km trailrun, waarbij deelnemers onderweg 10 unieke sport challenges tegenkomen. Welke van de 10 zij uitvoeren is aan hen zelf. Door van challenge naar challenge te gaan komt de eindstreep steeds dichterbij (gaming principe 2). Deelnemers mogen alle challenges uitvoeren op een zelfgekozen niveau: ‘easy’ is twee punten waard, met ‘medium’ verdien je er vijf en bij ‘hard’ pak je tien punten (gaming principe 1). Alle challenges worden neergezet door enthousiaste lokale sportaanbieders. Er worden punten én complimenten uitgedeeld (gaming principe 3). Ook geven zij tips, aanwijzingen en uitleg waar nodig (gaming principe 4).

Onderweg word je als deelnemer verrast met bonus challenges, waar extra punten te scoren zijn (gaming principe 5). Na verloop van tijd zijn er meer uitdagende of ingewikkelde challenges op het parcours. Zo dagen we deelnemers uit op het juiste moment (gaming principe 6). De Adventure Run™ speel je altijd samen, met minimaal 2 personen per team en met heel veel teams tegelijk. Wedden dat het leidt tot teamspirit en rivaliteit?!

Adventure Run™ 2.0

In de basis zie je veel van de gaming principes terug in de Adventure Run™. Tijdens de Nationale Sportweek brachten we de Adventure Run™ in Heerenveen naar een nieuw level: geen kaart, kompas of gps-tracker bracht de deelnemers naar de juiste plek; met behulp van hun eigen smartphone kwamen zij bij de volgende challenge. Eigenlijk een soort Pokémon Go op een hoger niveau! 

Smartphone Adventure Run™Heerenveen

Fanatisch aan deze vorm van de Adventure Run™ is dat we de 7 gaming principes nog beter kunnen inzetten en deelnemers nog directer kunnen belonen. Zo staan de behaalde punten direct in het scherm van de smartphone. En niet alleen die van het eigen team maar ook die van de concurrent… Een extra stimulans om een stapje harder te gaan! Tips en adviezen kunnen oppoppen indien nodig. Ook kan progressie duidelijk worden weergegeven: bijvoorbeeld hoe ver je al bent in het spel. Het succesgevoel van de beloning kan worden versterkt door het inzetten van kleuren, iconen of geluidseffecten.

 

Het toffe van de smartphone editie van de Adventure Run™ is dat we daarmee naadloos aansluiten bij de beleefwereld van veel jongeren. En laat dat nu juist de generatie zijn waarbij er zorgen zijn over het effect van (te)veel gamen…

Outdoor gaming paradox

Wij vinden het super inspirerend dat we kunnen leren van een wereld die mijlenver van ons af lijkt te staan. Wie weet hebben wij jou ook weten te raken en wil jij de game beleving ervaren in de buitenlucht. Houd daarvoor ons platform in de gaten voor de volgende editie van de Adventure Run™ of kijk eens naar ons aanbod aan outdoor uitjes en dan specifiek naar de Smartphone Geo (City)Game™ bij jou in de buurt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *